lørdag den 23. april 2011

Æble-brunsviger kage

Forleden dag spurgte min ældste søn, om jeg ville bage en æblekage. Og eftersom han aldrig beder mig om noget, var der selvfølgelig lun æblekage til ham næste aften.



Det er en opskrift, jeg har hevet ud fra en blad for mange mange år siden, så mon ikke jeg uden problemer kan gengive opskriften her!

Æblekage med kardemomme og rosiner

3/4 dl lunken mælk
75 g margarine (jeg brugte kærgården, - det råd har jeg fået af min kloge kage-lillesøster)
40 g gær
1 spsk sukker (sønnen og jeg blev enige om at den godt kunne have klaret lidt mere sødt i dejen, - så måske 2 spsk sukker)
2 tsk stødt kardemomme
1 æg
175 g hvedemel

Fyld:
50 g rosiner (jeg udskiftede dem med 50 g marcipan, fordi sønnen ikke synes, at rosiner hører til i mad!)
150 g æbleterninger (uden skræl og kernehus)

Glasur:
30 g margarine
50 g mørk farin
40 g mandelflager (dem droppede jeg af hensyn til min stomi...noget for noget)

Gæren smuldres i et fad, hæld mælken over, og rør gæren ud.
Kom margarinen i sammen med sukker, kardemomme og æg.
Bland det hele godt rundt, kom melet i, og slå dejen sammen.
Bland fyldet i. (Dejen er meget flydende, og skal ikke æltes, så det er super hurtigt lavet. Jeg lavede det hele i min kitchen aid, så det tog ingen tid)

Smør en springform, og fyld dejen heri, stil kagen til hævning på et lunt sted i 40 min.

Glasur:
Kog margarinen sammen med farin, og tilsær mandlerne.
Bred glasuren over kagen, der straks sættes i ovnen ved 200 grader på næstnederste rille og bages i 15-20 min.

En virkelig lækker kage, som er en lækker blanding mellem en æblekage og en brunsviger.

God fornøjelse

Lene

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Den må jeg prøve en dag . God dag til alle fra mig

Anonym sagde ...

så er der snart kage til eftermiddags kaffen . Varm hilsen fra mig

Anonym sagde ...

Kunne ikke vendte med at smage kagen til vi skulle have kaffe . Jeg siger jer den er god. prøv den . Tak for den opskrift , ikke sidste gang jeg bager den knus fra mig :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...