onsdag den 14. december 2011

Jul på Kokkedal slot...et anderledes julemarked...samt Karen Blixen

Jeg er vokset op i Hørsholm...faktisk Rungsted Kyst. Men bare rolig, ingen fine fornemmelsen her!
Den vej vi boede på, endte oppe ved et gammelt slot...Kokkedal slot. Et sødt lille slot.

Vi gik aldrig ind på slottets område...det turde vi ikke! Men vi var nogle gange inde og kigge i stalden.
Jeg ved ikke, om der boede nogen dengang, men desværre blev det solgt til en boligspekulant, som lod det forfalde.
Men nu er det blevet istandsat fra tag til kælder.

Og her i december bliver der holdt julemarked hver søndag....og selvfølgelig skulle jeg derop. Endelig skulle jeg indenfor i slottet!

Og prøv lige at se hvor smukt det er!


Så vidt jeg ved, skal det fungere som kursussted med mulighed for overnatning....jeg tænker, at der skal serveres morgenmad her. Med udsigt til en mindre park og golfbanen. I kælderen er der restaurant.


Hvor der ikke var tapet på (dyrt tapet, - konstaterede farvehandlerens datter..moi) var der malet hvidt med guldkanter.


Selv på toiletterne...hvid og guld (og en grim skraldespand)....men bemærk vandhanen.


Og lidt diskret stod der et skinnende sort flygel...bemærk udsigten....der er ikke langt til vandet.


Og jo, der var julemarked, men det var faktisk ikke, derfor vi var der.
Men det er bestemt et besøg værd!
Og når du er på de kanter, så smut forbi Karen Blixens hus, Rungstedlund, som nu er museum. Det er stadig indrettet, som om hun bare lige er en tur i haven...altid friske blomsterbuketter...fantastiske gardiner!!!


Og slut af med en tur i Lunden...en lille skov som hører med til hendes hus, og hvor hun forøvrigt også ligger begravet. En skov jeg kom i meget tit som barn, fordi Noahs Ark ligger på den anden side af lunden.

Så nu ved du, hvad du skal lave i weekenden.
Lene

5 kommentarer:

Helle sagde ...

ja gid jeg skulle det i min weekend men nej ikke i denne om gang :)

men håber du får en dejlig weekend :)

Anonym sagde ...

Åh jeg er misundelig. Husker at vi var ved at dø af skræk, bare vi gik tæt ved slottet. Desværre ikke tid i weekenden, mon man kan komme til åbent hus engang?
Hilsen Jannie

sonja sagde ...

Til dem af dine læser der sidder og tænker Noahs Ark , hvad mener hun, det var da ikke i Rungsted det foregik for længe siden . Synes jeg du måske lige engang skal fortælle ,hvad vores Noahs Ark er. Slottet er så flot. Der har været åbent hus. Jeg tror jeg var den eneste der ikke var der oppe og se det.gg Knus fra mig :-)Du er alså meget god til at tage biller, til at se hvordan de bliver gode. :-)

Randi B. Jensen sagde ...

Hej Lene
Har lige læst din blog for de sidste dage - smukke kræmmerhuse du har lavet og jeg synes bestemt også kagerne blev fine :-)
Jeg synes generelt, jeg er god til at få købt ind, så jeg altid har div. bagemidler til rådighed, det mærkelige er bare, at der altid er noget i de opskrifter, jeg finder, som altså ikke lige er i mit
skab;-)
Havde jeg boet på sjælland, så tror jeg hurtig, at jeg kunne rydde min kalender på søndag, for at se dette pragtfulde sted :-)

Lene sagde ...

Hvis du vil vide, hvad Noahs Ark er i vores familie, så klikker du bare på linket, så vil du se et billed af vores Noahs Ark :-)

Lene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...